معرفی ساز ویالون
(ساز شناسی بخش اول )
معرفی ساز ویالون
تاریخچه ساز ویالون
ویالون یکی از سخت ترین ساز ها برای یادگیریست
برای مطالعه کامل این مقاله به ادامه مطلب مراجعه کنید
۱-معرفی :

تصویر ۱-۱ : نمایی از ویلن
ویولن، ویلن (Violin) ، کوچکترین و زیرصداترین عضو
خانواده سازهای زهی- آرشه ای است که توانایی بالا و منحصر به فرد آن در
اجرای ملودی و هارمونی زبانزد است . ویلن چنان قدرتمند است که راه خود را
از محافل رسمی تا موسیقی فولک باز کرده است اما نواختن و اجرای دقیق نت ها
در آن، نیازمند تمرین و تجربه بالا در نوازنده می باشد.
– تاریخچه :
تاریخچه ویُلن های امروزی در اروپا به قرن ۹ میلادی باز میگردد. برخی
معتقدند که ویولن نمونه تکمیل شده ساز رباب (یک ساز ارشه ای بسیار قدیمی و
شرقی از نواحی افغانستان و ایران) است و برخی نیز ویلن را برگرفته از لیرا
دابراچوا و بخصوص ساز فیدل می دانند برخی نیز بر این باورند که ساز ویلن
متعلق به یک امپراطوری هند در حدود ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد بودهاست و برخی
دیگر ریشه آن را در آفریقا و حتی کشورهای عربی میدانند ، اما ویلن امروزی
در قرن ۱۱ به در اروپا تکامل یافت و به عنوان یکی از اصلیترین سازهای دنیا
شناخته می شود.نام ویولون از کلمه ایتالیایی (violino) به معنای” ویولا ی
کوچک” مشتق شده است .
۲-طنین ساز :
ویلن سازی گرم و با طنین و آوایی مغرور و رسا می باشد. نقش این ساز چه در ارکستر بزرگ چه به طور جمعی و انفرادی بسیار پر اهمیت است. وجهه جهانی ویولن را میتوان در سازگاری آن با فرهنگهای مختلف و حضور این ساز در موسیقی ملل مختلف دید.
۳-مشخصات فنی و شیوه نواختن :
- این ساز از ۵۸ قطعه مختلف ساخته میشود.وزن آن در حدود ۴۰۰ گرم میباشد .
- ویلن برای نواختن روی شانه چپ روبروی گلوی نوازنده قرار میگیرد و باآرشه (یک چوب که به دو سر آن موی دم اسب متصل شده است) در دست راست نوازنده، نواخته میشود.
- ویلن یک ساز Fretless است و پرده بندی در این ساز وجود ندارد این بدان معناست که انگشت گذاری این ساز سخت تر از ساز ها فرت دار است و نوازنده بایستی با گوش و تجربه خود نسبت به نواختن ساز اقدام کند .
۴-کوک سیم ها :
کوک نت ها در ویلن از زیرترین به بمترین عبارتست از :
می (سیم اول)، لا (سیم دوم)، ر (سیم سوم)، سل (سیم چهارم).
محدوده صوتی:
نکته :
محدوده صوتی (frequency range) در سازها، به محدوده ای از صداها گفته می شود که هر ساز و یا مجموع سازها توانائی تولید آن را دارند . این مبحث یکی از مهمترین انواع مباحث در بخش ارکستراسیون ، می باشد که هر آهنگساز بایستی به دقت آنها را مطالعه نموده و از میزان دقیق آن برای هر ساز آگاه باشد .

محدوده صوتی ویلن
ویلن دارای یکی از غنی ترین و بالاترین محدوده های صوتی در میان سازهای ارکستر می باشد که به آهنگساز این اجازه را می دهد تا از این ساز هم به عنوان سولیست و هم به عنوان همراهی کننده هارمونی استفاده نماید .
محدوده پایین :

محدوده صوتی پایین ویلن
صدای این محدوده ، گرم و بسیار دلنشین است . همچنین به دلیل مکانیزم ساختاری ویلن نواختن این قسمت در سرعت های بالا بسیار چابک است و هیچ گونه محدودیتی را از این حیث در بر ندارد .
محدوده میانی :

محدوده میانی ویلن
بهترین محدوده صوتی ویلن که دارای صدایی ملایم و شیرین و پرقابلیت است . این محدوده بهترین مکان برای نت نویسی ویلن است زیرا سونوریته ساز در این محدوده در بالاترین حد خود قرار دارد .
محدوده بالا :

محدوده بالایی ویلن
ویلن از نت می به بالا صدایی زیر دارد و در پوزیسیون های بالاتر صدای ان به زیرترین حالت ممکن می رسد و به طور کلی هرچه نت بالاتر رود میزان سونوریته صدا کاسته شده و باعث آزار گوش می شود لذا در استفاده از این محدوده بایستی دقت کافی را به عمل آورد .
جدول اطلاعات تکمیلی :
![]() |
||||
محدوده صوتی | وزن | جنس | محدوده فرکانسی | تعداد در ارکستر |
حداقل ۳ اکتاو | حدودا ۴۰۰ گرم | چوب با سیم فلزی | ۱۹۵ Hz – 1.6 kHz | بستگی به نوع ارکستر دارد. |
نام ها : | انگلیسی: violin(v.,vl.,vln) | فرانسوی violon(v.,vl.,vln) | آلمانی violine(v.,vl.,vln) | ایتالیایی violino(v.,vl.,vln) |
نکات تکمیلی مهم برای استفاده از ویلن در ارکستر :
۱-صدای ویلن در نت های خیلی زیر دارای سنوریته۱ پایینی می باشد و استفاده
از محدوده خیلی زیر ویلن نیازمند داشتن تجربه بالای اهنگسازی و نوازندگان
باتجربه می باشد . ترجیحا پیشنهاد می گردد هنرمندان جوان تا کسب تجربه لازم
فعلا از آهنگسازی در این بخش خودداری نمایند .
۲-از این ساز یک نوع الکترونیکی وجود دارد که به آن ویلن الکتریک گفته می
شود در این ساز کاسه صدادهی وجود ندارد و از یک آمپلی فایر برای تقویت صدای
تولید شده روی سیم استفاده می شود .